Învață SĂ ASCULȚI !

Din experiența mea, de până acum, am întâlnit cea mai comună trăsătură a majorității persoanelor: lipsa ascultării active.

Dorința de a da sfaturi sau afirmații „pline de empatie”, dorința de a se justifica uneori sau de a acuza, împiedică persoana să asculte cu atenție. A învăța (te) să asculți este un mod de a învăța să (te) iubești. Ascultarea plină de respect creează o punte interpersonală puternică.

Child-InsideCe avantaje prezintă ascultarea?

Primul avantaj este cel de mărire a capacității de conștientizare a emoțiilor. Știm că atunci când ne simțim „prost”, tensionați și nu știm de ce, sentimentele declanșatoare se află în subconștient. Alt avantaj îl constituie modul prin care avem grijă de noi, aspect ce mărește respectul față de propria persoană. Mai mult, ascultarea ne ajută să recostruim punțile prăbușite, devenind proprii noștri părinți, atunci când sentimentele adevărate nu ne-au fost acceptate în copilărie.

Există patru (4) etape care ajută la îmbunătățirea capacității de autoascultare, etape pe care le puteți parcurge efectuând următoarele exerciții:

  1. 1.Ascultarea plină de respect

Opriți-vă, câteva momente, și gândiți-vă ce simțiți în momentele de agitație sau neliniște, nerăbdare sau plictiseală! Dacă emoția nu e evidentă, concentrați-vă atenția pe sursa emoției, punându-vă întrebări: „Ce a provocat această stare? Ce făceam și la ce mă gândeam? Ce doresc în acest moment și nu am?” Rămâneți deschiși la întrebări până ce descoperiți ce anume (gând, stimul etc) a declanșat starea și ce emoție aveați în momentul declanșării.

  1. 2.Acceptarea propriilor sentimente

Fiți foarte atenți la orice sentiment iese la suprafață (ex: simt furie) și în momentul descoperirii nu vă consumați energia pentru a scăpa de acest sentiment, gândindu-vă că e ceva rău. Începeți să respirați și fiți atenți la respirație, pentru a reuși să vă eliberați de tensiunea creată. Închideți ochii și spuneți-vă (în gând) că inspirați calmul și expirați furia! Îmaginați-vă că sunteți copil și adult deopotrivă. Adultul stă în fața copilului (pe care îl privește) care este furios și care îl poate ajuta să aducă în atenție niște amintiri vechi, din copilărie. Nu are importanță unde vă va purta, important este că vă va vi de ajutor.

  1. 3.Consolarea propriei persoaneWe-all-have-a-child-inside-us

Să ne amintim cât de bine este când cineva ne ține în brațe atunci când suntem triști sau avem o problemă și ne încurajează. În acel moment parcă totul devine mai ușor, simțind că nu suntem singuri. Exact acest lucru facem și cu propria persoană. Acum e timpul să-l luați în brațe pe copilul din fața voastră, să-l strângeți la piept, să-i mângâiați căpuțul, să-i spuneți că nu e singur și că veți fi mereu lângă el. Este cel mai eficient exercițiu de a vă accepta și de a vă oferi iubire și protecție (de care orice persoană are nevoie).

  1. 4.Verificarea finalității procesului

Procesul se consideră încheiat și eficient după ce v-ați ascultat sentimentele și v-ați acceptat pe voi înșivă și propriile „vulnerabilități”. Atunci corpul îl veți simți relaxat și liniștit. Experiența întâlnirii cu copilul interior va fi diferită de fiecare dată. Abordați-o fără să vă așteptați la ceva anume!

            Dacă învățăm să ne ascultăm, ascultând copilul interior (pe care fiecare om îl are), paticipăm real la transformarea noastră. O transformare ce duce la independență emoțională, devenind conștienți de ceea ce suntem!

           

          Învățând să ne ascultăm, vom deveni mai calmi, mai prezenți cu noi înșine, mai buni ascultători ai celorlalți, apelând la răbdare, respect și valorizare, pe care le-am învățat în relație cu propria persoană.